Maarten & Simone 26
jul 2014
Oefenen met oversteken
Zaterdagmiddag 26 juli zijn we bijna aangekomen in Filicudi. We hopen het voor het donker te halen … We hebben er 6 dagen en 5 nachten over gedaan. Een halve dag later dan gepland. Het grootste deel hebben we gevaren met de zeilen erop en vaak een (steun) motortje erbij. Gelukkig hebben we ook hele stukken kunnen zeilen zonder motor. We wilden een goede test voor onze Atlantische oversteek. We waren vooral benieuwd hoe het zou voelen om zolang zonder land te zijn. Ook waren we benieuwd hoe moe we zouden zijn om alle nachten met zijn tweeën te doen. Zo’n 750 mijl hebben we in totaal in een keer afgelegd. Ter vergelijk, de Atlantsiche oversteek is zo’n 2.700 mijl. Nog een flink stukje verder dus, maar al met al een goede oefening.
Om het geheel een realistisch tintje te geven hebben we in goed overleg met moeder natuur nog een aantal leuke attracties toegevoegd. Uiteraard hebben we allereerst de dolfijnen, schildpadden en vele andere andere zwemmende wezens toegevoegd als visueel spektakel. Verder was de zon in ruime mate vertegenwoordigd, evenals de wind of het volledig ontbreken daarvan. Verder hebben we vele technische storingen meegemaakt, die overigens meestal eenvoudig op te lossen zijn door alles even aan en uit te zetten. De laatste nacht echter had moeder natuur een goede test voor ons in gedachten, in combinatie met enkele structurele technische storingen.
Het begon al in de middag, de dag ervoor. Onze weerinformatie was inmiddels 5 dagen oud en we hebben nog geen mogelijkheid deze te verversen als we onderweg zijn (straks overigens wel). Volgens onze kaarten vaarden we mee in een behoorlijk stabiel hogedruk gebied en hoefden we ons nergens zorgen over te maken. In realiteit hadden we de hele dag al meer dan 20 -25 knopen wind, recht op kop. De golven bouwen zich dan op waardoor je boot een speelbal wordt op de golven. We bereidden ons beiden al voor op een stevig nachtje, maar wilden toch nog even het laatste weerbericht luisteren op de marifoon. “Gale-warning”, "Gale-warning” hoorden we over de radio. Verder hoorden we een slecht Engels sprekende Italiaanse praten over de Sardinian Strait en over Thunderstorms in Sicilië. OK, daar lagen we te rollen, op open zee met een officiële storm-waarschuwing en mogelijk onweer op komst. De wind was in de avond inmiddels opgelopen naar zo’n 30 tot 35 knopen en we hadden inmiddels onze zeilen al gereefd. Met samengeknepen billen en een geforceerde glimlach keken de twee optimisten elkaar aan. Ach, het zal zo wel minder worden, toch?
Om 01.00 uur was de wind continu boven de 30 knopen en kregen we zoveel klappen dat inmiddels alle potten en pannen ondersteboven in kastjes lagen.
Met een harde knal horen we iets metaalachtig op het dak van de boot vallen. Dat klinkt niet goed. Met een zaklamp zoeken en alles inspecteren, maar we konden niets vinden. Ook de zeilen en alle koppelingen zagen er op het eerste oog nog goed uit. We besluiten dat we het grootzeil gaan neerhalen, voor het geval het nog erger gaat worden. Terwijl we de zeilen neerhalen, voel ik al dat er iets niet goed zit en met een knal springen alle metalen blokken waarmee het grootzeil aan de mast vastzit uit de rails en regent het kogellagers (die er voor zorgen dat het zeil makkelijk omhoog en omlaag kan). Vervolgens flappert ons grootzeil vrij door de harde wind. Omdat er ijzeren blokken aan het zeil zitten is dit een gevaarlijke situatie en provisorisch binden we het zeil zo vast dat het niet nog meer problemen kan veroorzaken. Vijf uur later, in de luwte van een klein eiland, en in het eerste licht klim ik op het dak en in de giek om het zeil vast te binden in de zeilzak, zodat het nu geen problemen kan veroorzaken en we het later nog kunnen repareren. Om een mooie filmische setting te creëren werden we tijdens deze acties achtervolgd door dreigend onweer en bliksem. Door de adrenaline was slapen geen optie en hebben we een ouderwets nachtje doorgehaald.
Al met al een goede test en ondanks dat we na een week varen, geen grootzeil meer hebben, de boegschroef kapot is, de GPS kapot was (en weer gemaakt) en we op conditie en incasseringsvermogen behoorlijk zijn getest, zijn we toch trots dat we alles onderweg kunnen oplossen. Ook zijn we blij dat we dit soort problemen op de Middellandse zee hebben en niet midden op de Atlantische oceaan. Nu zijn we vooral trots, blij dat we er bijna zijn, moe en vooral een beetje gammel. Straks eerst maar eens lekker bijslapen.

Reacties
#1 Judith
Klinkt als een geweldige openingsact!
heel lang geleden
#2 Hannelore
Jeejte wat n film! Zo spannend, stoer van jullie bikkels! X
heel lang geleden
#3 Ank
Tjonge wat een gedoe denk ik dan! Maar oke wel heel dapper ik wordt steeds meer wen Europa meisje :-)
heel lang geleden
#4 Pascale, Maarten, Yannick, Iris en Anouk
Klinkt goed. Beter nu, dan straks op open zee. Heel veel plezier en behouden vaart!
heel lang geleden
#5 Marcel van Wijk
Spannende eerste scene van dit toneelstukje... Ik ben benieuwd naar het vervolg! Bikkels hoor en diep respect voor jullie piraten!
heel lang geleden
#6 Johan Franken
Zo das heftig! Meten in de juiste modus!? Knap werk! Het gaat jullie vast lukken! Succes met de reparaties
heel lang geleden
#7 Gijs
Kan niet wachten op Ninety Nine Bottels THE MOVIE. Wow wat een verhaal zeg
heel lang geleden
#8 Karin en Ron
Kanjers, Wat zijn we trots op jullie. Wij weten als geen ander wat jullie voelen en ervaren. De spanning stijgt en het gesprek wordt steeds minder. Elkaar aankijken en tanden op elkaar. Dat het zeil uit de mast loopt hebben wij tijdens het reven ook meegemaakt. Zelfde fout. Lagoon is vergeten de boutjes met lijm te borgen. Door de resonantie in de mast trillen de boutjes los en valt de bevestigingsplaat van de mast.. Heb dit zelfs toevallig op film staan. We zien elkaar in Griekenland. Wij zijn in Lefkas rond de 21e augustus. Groetjes en behouden vaart Karin en Ron
heel lang geleden
#9 Rächel
Pfffff, zit nu heel jullie verhaal te lezen, wat een avontuur, gaaf! Ben benieuwd naar de rest wat jullie nog allemaal gaan meemaken.
heel lang geleden
je reactie
naam e-mail adres nieuwe code code  
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.